Sunday, February 2, 2014

Prospek Kerjaya Bagi Cabin Crew Untuk 2014 Oleh Patricia Green



Prospek untuk kerjaya Kru Kabin pada 2014 adalah besar namun begitu ianya mengalami perkembangan pesat . Majoriti syarikat penerbangan terbesar di dunia masih mengambil rekrut baru, tetapi terdapat pengurangan jawatan yang ada pada hari ini berbanding masa lalu.
Ia kerana kes sesetengah syarikat penerbangan mengurangkan pengambilan baru. Ini bermakna beribu-ribu permohonan yang sedia ada setiap bulan sedang dibuat untuk jawatan Cabin Crew masih tertahan. Sebagai contoh telah dilaporkan bahawa Emirates sahaja menerima lebih 15,000 permohonan pekerjaan Kru Kabin setiap sebulan.

Syarikat penerbangan di UK merekrut secara bermusim dan kebanyakannya adalah kontrak sementara - ia bergantung kepada keperluan operasi. Di Amerika Syarikat penggabungan American Airlines dan US Airways telah mewujudkan syarikat penerbangan terbesar di dunia. Ini bermakna mungkin terdapat peningkatan dalam potensi pengambilan. Jadi potensinya  masih ada, jika anda berhasrat untuk menyertai kerjaya Cabin Crew , cuma ia boleh jadi satu permulaan yang perlahan akibat pertukaran pengurusan baru.

“Boom Time” Bagi Syarikat Penerbangan Kos Rendah

Salah satu sektor  yang paling besar pertumbuhan adalah syarikat penerbangan jenis kos rendah, yang mana laluan, rangkaian dan angka penumpang sedang berkembang dengan pesat . Syarikat seperti EasyJet dan Ryanair di UK masih beroperasi dan kerap merekrut Cabin Crew baru. Penerbangan Dubai dan Air Arabia memperluaskan rangkaian mereka dengan cepat , jadi saya percaya ini adalah mereka yang menyaksikan peluang-peluang baru di Timur Tengah. Dalam 3-6 bulan akan dating, di Eropah , Norway dan German juga melihat perkembangan dalam memperluas laluan dan akan ada banyak potensi baru. Air Asia dan anak-anak syarikatnya ( seperti Air Asia X dan Air Asia India ) juga secara senyap-senyap berusaha ke arah prospek masa depan. Kelihatannya syarikat-syarikat penerbangan ini sedang melihat potensi penerbangan diluar dari Asia Tenggara . 

Walaubagaimanapun, peluang untuk Cabin Crew pada 2014 berubah sebagai tindak balas kepada krisis ekonomi di seluruh dunia dan kedudukan jangka panjang mungkin sukar untuk mendapatkan kerjaya ini. Lihatlah kepada syarikat penerbangan kos rendah di seluruh dunia untuk peluang terbaik untuk mencari kerja sebagai Cabin Crew, walaupun untuk kontrak sementara / bermusim.

Bersedia untuk segala kemungkinan dan harapan. 2014 ini adalah generasi baru dalam industry penerbangan dan untuk seluruh warga anak kapal, perubahan adalah satu kebiasaan. Peranan akan tetap sama, tetapi persekitaran itu pasti berubah !

Jika anda mahu info lanjut tentang cara untuk mengisi jawatan kosong sebagai Cabin Crew dan lulus temuduga cemerlang. Isi form dibawah ini.


Nama Anda

E-mail address





No comments:

Post a Comment